Różnice w ruchu

30 kwietnia 2009, 10:06

Pionierskie badanie obrazowe mózgu dotyczące wykonywania ruchów przez dzieci z autyzmem i zdrowe maluchy wykazało istnienie sporych różnic. Podczas zadania polegającego na stukaniu palcami w określonej kolejności przedstawiciele 1. grupy polegali głównie na obszarach zawiadujących świadomymi ruchami dowolnymi, podczas gdy druga grupa korzystała z rejonów związanych z czynnościami zautomatyzowanymi.



U dziewcząt cięcie zaczyna się wcześniej niż u chłopców

23 grudnia 2013, 11:17

Z hasłem, że dziewczynki dojrzewają szybciej niż chłopcy, spotykamy się praktycznie na co dzień. Ostatnio truizm zyskał podbudowę naukową, bo okazało się, że proces reorganizacji połączeń nerwowych w mózgu zaczyna się u płci pięknej wcześniej. U dziewcząt przycinanie może wystartować już w wieku 10 lat, a u chłopców trzeba na to poczekać do 15.-20. r.ż.


Oczyszczające pulsowanie

4 listopada 2019, 12:38

Podczas snu wolnofalowego w mózgu zachodzą niesamowite sprzężone zjawiska. Gdy neurony się wyciszają, po kilku sekundach następuje odpływ krwi z głowy, a na jej miejsce napływa płyn mózgowo-rdzeniowy (ang. cerebrospinal fluid, CSF). Obmywa on mózg rytmicznymi, pulsującymi falami.


Skan mózgu za pomocą fMRI

Zgodna aktywność mózgu = lepsza pamięć

9 września 2010, 19:50

Wśród psychologów od dziesięcioleci uznawana jest teoria, że studiowanie określonej informacji w różnych kontekstach (sytuacjach) skutkuje lepszym zapamiętaniem. Uczeni z kilku amerykańskich i chińskich uniwersytetów postanowili rzucić wyzwanie tej teorii i sprawdzić jej prawdziwość.


Naukowcy manipulują stanem świadomości szczurów

22 grudnia 2015, 11:33

Badacze odkryli, że mogą zmieniać aktywność mózgu szczurów i budzić je lub wprowadzać w stan nieświadomości, zmieniając częstotliwość generowania potencjałów czynnościowych (ang. firing rate) neuronów centralnego wzgórza.


Podczas snu hipokamp uczy korę nową, czego dowiedział się za dnia

25 października 2022, 09:59

Neurolog Anna Schapiro z University of Pennsylvannia i jej zespół, wykorzystując model sieci neuronowej, odkryli, że gdy w czasie snu nasz mózg wchodzi i wychodzi z fazy REM, hipokamp uczy korę nową tego, czego dowiedział się za dnia. Od dawna wiadomo, że w czasie snu zachodzą procesy uczenia się i zapamiętywania. W ciągu dnia kodujemy nowe informacje i doświadczenia, idziemy spać, a gdy się budzimy, nasza pamięć jest już w jakiś sposób zmieniona, mówi Schapiro.


Żółtym kolorem oznaczono prawą korę okołooczodołową© Columbia University Medical Center

Mózg reaguje na przemoc w filmach

7 grudnia 2007, 11:53

Spory o to czy i w jaki sposób oglądanie przemocy w telewizji wpływa na zachowania widzów, trwają od lat. Dotychczas wykazano pewną korelację pomiędzy wystawieniem na obrazy z przemocą, a zachowanie widza, jednak niewiele było twardych, bezpośrednich dowodów na taką zależność.


Poziom składników odżywczych wpływa na zdolności poznawcze

29 grudnia 2011, 10:19

Starsze osoby z wysokim poziomem kilku witamin (B, C, D i E) oraz kwasów tłuszczowych typu omega-3 we krwi lepiej wypadają w testach zdolności poznawczych i doświadczają mniejszego spadku objętości mózgu. To jedno z pierwszych studiów, które uwzględnia stężenie pewnych substancji we krwi, a nie bazuje na kwestionariuszach.


Guzy mózgu działają na swoją korzyść, zatrzymując limfocyty T w szpiku

20 sierpnia 2018, 14:52

Nowotwory mózgu opierają się immunoterapii, zatrzymując limfocyty T w szpiku kostnym.


Uodpornieni na kuszenie?

15 września 2009, 15:47

Różnice w aktywności mózgu wyjaśniają, czemu części osób, które schudły, udaje się utrzymać zmniejszoną wagę, a inne zmagają się z efektem jo-jo. Wygląda na to, że mózg tych pierwszych nauczył się inaczej reagować na widok jedzenia (American Journal of Clinical Nutrition).


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy